Ujian Akhir Semester (UAS) adalah momen penting bagi siswa kelas 4 untuk mengukur pemahaman materi Bahasa Jawa yang telah dipelajari selama satu semester. Persiapan yang matang akan membantu siswa menghadapi ujian dengan percaya diri dan meraih hasil yang memuaskan. Artikel ini menyajikan contoh soal UAS Bahasa Jawa kelas 4 yang mencakup berbagai aspek materi, disertai pembahasan mendalam dan tips belajar efektif.
I. Tujuan dan Manfaat Latihan Soal
Sebelum membahas contoh soal, penting untuk memahami tujuan dan manfaat dari latihan soal UAS:
- Mengukur Pemahaman Materi: Latihan soal membantu siswa mengetahui sejauh mana mereka memahami materi yang telah diajarkan.
- Mengidentifikasi Kelemahan: Dengan mengerjakan soal, siswa dapat mengidentifikasi materi mana yang masih perlu dipelajari lebih lanjut.
- Meningkatkan Kecepatan dan Ketepatan: Latihan soal membantu siswa meningkatkan kecepatan dan ketepatan dalam menjawab soal ujian.
- Membangun Kepercayaan Diri: Semakin banyak latihan soal yang dikerjakan, semakin percaya diri siswa dalam menghadapi ujian.
- Mengenal Tipe Soal: Latihan soal membantu siswa mengenal berbagai tipe soal yang mungkin muncul dalam ujian.

II. Contoh Soal UAS Bahasa Jawa Kelas 4 dan Pembahasan
Berikut adalah contoh soal UAS Bahasa Jawa kelas 4 yang mencakup berbagai materi, disertai pembahasan lengkap:
A. Pilihan Ganda
-
Tembung "sekolah" yen diowahi dadi basa krama alus yaiku….
a. Sekolahan
b. Pasinaon
c. Pawiyatan
d. Gedung sekolah
Jawaban: c. Pawiyatan
Pembahasan: Basa krama alus digunakan untuk berbicara dengan orang yang lebih tua atau dihormati. "Pawiyatan" adalah bentuk krama alus dari "sekolah." -
Ukara ing ngisor iki sing nggunakake basa ngoko lugu yaiku….
a. Panjenengan arep tindak ngendi?
b. Kowe arep lunga menyang ngendi?
c. Bapak nembe siram.
d. Ibu lagi masak wonten pawon.
Jawaban: b. Kowe arep lunga menyang ngendi?
Pembahasan: Basa ngoko lugu adalah bahasa yang paling sederhana dan digunakan untuk berbicara dengan teman sebaya atau orang yang lebih muda. -
"Adhik lagi mangan roti." Yen diowahi dadi basa krama alus yaiku….
a. Adhik nembe nedha roti.
b. Adhik lagi dhahar roti.
c. Adhik nembe ngunjuk roti.
d. Adhik lagi ngombe roti.
Jawaban: a. Adhik nembe nedha roti.
Pembahasan: Dalam basa krama alus, "mangan" menjadi "nedha" dan "lagi" menjadi "nembe." -
Geguritan iku kalebu jenis karya sastra….
a. Gancaran
b. Tembang
c. Drama
d. Puisi
Jawaban: d. Puisi
Pembahasan: Geguritan adalah puisi dalam Bahasa Jawa. -
Sing ngarang cerita Ramayana yaiku….
a. Empu Kanwa
b. Empu Tantular
c. Empu Walmiki
d. Empu Sedah
Jawaban: c. Empu Walmiki
Pembahasan: Empu Walmiki adalah pengarang cerita Ramayana yang terkenal. -
Tembang macapat sing nggambarake rasa tresna yaiku….
a. Pocung
b. Kinanthi
c. Gambuh
d. Megatruh
Jawaban: b. Kinanthi
Pembahasan: Tembang Kinanthi menggambarkan rasa kasih sayang dan persahabatan. -
"Bapak tindak kantor numpak sepedha motor." Tembung "tindak" tegese….
a. Turu
b. Mangan
c. Lunga
d. Ngombe
Jawaban: c. Lunga
Pembahasan: "Tindak" dalam kalimat tersebut berarti "pergi" atau "berangkat." -
"Sawah iku katon…. amba." Tembung sing cocok kanggo ngisi cecek-cecek yaiku….
a. Banget
b. Ember
c. Gedhe
d. Cilik
Jawaban: a. Banget
Pembahasan: "Banget" cocok untuk menggambarkan bahwa sawah tersebut sangat luas. -
Parikan iku dumadi saka…. gatra.
a. 2
b. 3
c. 4
d. 5
Jawaban: c. 4
Pembahasan: Parikan terdiri dari 4 baris (gatra). -
Unsur intrinsik cerita yaiku….
a. Latar, tema, amanat
b. Pengarang, penerbit, tahun terbit
c. Harga buku, jumlah halaman
d. Ukuran buku, sampul buku
Jawaban: a. Latar, tema, amanat
Pembahasan: Unsur intrinsik adalah unsur yang membangun cerita dari dalam.
B. Isian Singkat
- Tulisen basa kramane "Mangan"! Jawab: _____________________ (Nedha)
- Tulisen tuladha ukara nganggo basa krama alus! Jawab: _____________________ (Simbahe nembe sare.)
- Sebutna 3 jenise tembang macapat! Jawab: _____________________ (Mijil, Maskumambang, Kinanthi)
- Apa tegese tembung "guyub"? Jawab: _____________________ (Rukun, bersatu)
- Gawea ukara nganggo tembung "pinter"! Jawab: _____________________ (Bocah kuwi pancen pinter.)
C. Uraian
-
Gawea parikan sing temane lingkungan!
Jawaban:- Nang pasar tuku timun,
- Timune seger tur murah.
- Yen lingkungan resik lan ayem,
- Urip dadi tentrem lan bungah.
-
Critakna kanthi ringkes isine cerita Ramayana!
Jawaban:
Ramayana nyritakake lelakone Rama anggone ngluwari Sinta kang dicolong dening Rahwana. Rama kanthi bantuan Hanuman lan bala wanara kasil ngalahake Rahwana lan nggawa bali Sinta. Crita iki ngandhut piwulang babagan kabecikan bakal ngalahake angkara murka. -
Apa bedane basa ngoko lugu lan basa krama alus? Wenehana tuladhane!
Jawaban:
Basa ngoko lugu digunakake kanggo guneman karo kanca utawa wong sing luwih enom, tuladhane: "Kowe arep menyang ngendi?"
Basa krama alus digunakake kanggo guneman karo wong sing luwih tuwa utawa dihormati, tuladhane: "Panjenengan badhe tindak pundi?" -
Sebutna lan jlentrehake unsur intrinsik geguritan!
Jawaban:
Unsur intrinsik geguritan:- Tema: Gagasan pokok utawa underane geguritan.
- Nada: Sikape pangripta marang pamaca.
- Amanat: Piwulang utawa pesen sing arep diandharake pangripta.
- Rasa: Perasaan sing dialami pangripta lan diandharake ing geguritan.
-
Gawea cerita cekak (pendek) nganggo basa Jawa sing temane "Gotong Royong"!
Jawaban:
Ing desa Sukamaju, warga padha guyub rukun. Saben dina Minggu, warga padha gotong royong ngresiki lingkungan. Ana sing nyapu dalan, ana sing mbabati suket, lan ana uga sing nandur kembang. Kanthi gotong royong, desa Sukamaju dadi resik, asri, lan nyaman.
III. Tips Belajar Efektif Bahasa Jawa
- Pahami Kosakata: Perbanyak menghafal kosakata Bahasa Jawa, terutama kata-kata yang sering digunakan dalam percakapan sehari-hari.
- Pelajari Tata Bahasa: Kuasai tata bahasa (grammar) Bahasa Jawa, termasuk penggunaan basa ngoko dan basa krama.
- Latihan Soal: Kerjakan latihan soal secara rutin untuk menguji pemahaman materi.
- Membaca dan Mendengarkan: Biasakan membaca teks Bahasa Jawa (cerita, artikel, geguritan) dan mendengarkan percakapan atau lagu Bahasa Jawa.
- Berlatih Berbicara: Ajak teman atau keluarga untuk berlatih berbicara Bahasa Jawa.
- Manfaatkan Sumber Belajar: Gunakan buku pelajaran, kamus, internet, atau aplikasi belajar Bahasa Jawa.
- Bertanya Jika Ada Kesulitan: Jangan ragu untuk bertanya kepada guru atau teman jika ada materi yang belum dipahami.
- Buat Catatan: Buat catatan ringkas tentang materi-materi penting untuk memudahkan belajar.
- Belajar dengan Konsisten: Belajar Bahasa Jawa secara teratur, jangan hanya saat akan ujian.
- Nikmati Proses Belajar: Belajar Bahasa Jawa bisa menyenangkan jika dilakukan dengan hati gembira.
IV. Penutup
Dengan berlatih soal-soal di atas dan mengikuti tips belajar yang telah diberikan, diharapkan siswa kelas 4 dapat mempersiapkan diri dengan baik untuk menghadapi UAS Bahasa Jawa. Ingatlah, kunci sukses adalah belajar dengan tekun, percaya diri, dan tidak mudah menyerah. Sugeng sinau lan mugi-mugi sukses! (Selamat belajar dan semoga sukses!)